Hej allesammen!

Er du nybegynder kan du vise din kunst og spørge om hjælp her.
(UK) If you are a newbie to airbrush you can post your art and get help here.

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 16 Feb 2012 22:28

Tak Bjørn det har jeg luret sidste weeken, det med finger på spidsen af pistolen og faktisk på grund af den hvid farve, den blev ved med at klumpe for mig og stoppe til :lol:
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 16 Feb 2012 23:29

Du tager bare hætten af og lige tager det væk med neglene. Du kan godt male uden den hætte på. Nogle farver er være end andre til at lave det nummer. Du kan fortynde malingen en anelse mere, så skal du godt nok male over flere gange, men du slipper for lidt flere uvillige stop og rens, på den måde. ;)

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 16 Feb 2012 23:46

VIGTIG INFO TIL DET MED AT RENSE NÅLEN MED FINGEREN
Husk at der er et tryk på 2 bar i din pistol, rammer du fingeren og prikker hul kan du ikke nå at flytte hånden før det tryk er kommet ind i din åre og så tager det ik lang tid før dit hjerte gir op

Jeg ved risikoen er lille men den er der!

Sørg i stedet for at lære at blande din maling så tip dry undgåes (når der pludselig ik kommer maling ud selvom der kommer luft ud)

Hvid skal altid blandes mere op end andet, der er større farvepigmenter i.
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 17 Feb 2012 17:28

når du skal rense eller have mere vand i din maling, så kan du bruge sådan en laban her, den er dejlig nem at styre. Du må fri til ch for at for at vide hvor du kan købe sådan en, jeg købte min i jyderup.
Billede 651.jpg

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby Marvel » 17 Feb 2012 23:47

Hej Atti

Jeg vil da lige starte med at byde dig velkommen til :D

Det er en rigtig god ting med sådan et forum som dette, hvor man kan møde ligesindede og få gode råd og tips til et givent projekt eller andet :D

Dernæst vil jeg da godt sige at det er et stort projekt du har kastet dig over, men samtidig rigtig fedt at du har modet til det :D Det er dog også blevet nævnt tidligere med at "tegne" med pistolen ligesom man gør med blyant, og tro mig, den fejl begik jeg også i starten (og gør nogle gange stadigvæk :lol)
Men det er et spørgsmål om at "ændre" sin opfattelse af hvordan et maleri skal gribes an. At male med airbrush er lidt som at tage en kulblyant og tegne på din finger, derefter sætter du fingeren på papiret og begynder at indarbejde de skygger som man ser. Selve blyanten, som er tilsvarende de skarpe streger, bruger du kun til det helt fine og skarpe detaljer :D
Med hensyn til dit vægmaleri, ja der skal du væk fra de skarpe linier, og koncentrere mere omkring skyggedelen af maleriet, så vil du også hurtigt se at der kommer en helt anden dybde i maleriet. En rigtig god ting er at øve sig i "daggerstrokes" eller "rat-tales" som nogle også kalder dem, for når først den basis øvelse er på plads, så går alt andet meget nemmere :D
Og nu vi er ved det med at skulle lære og øve sig på det forskellige, så vil jeg helt klart anbefale dig at få fat i en bedre pistol end C130 og C201.
Pistolen hedder NEO for Iwata, og kan købes til en fordelagtig pris hos:
http://www.sm-design.co.uk Den er dejlig nem at bruge, enormt nem at rengøre, og så stopper den altså ikke bare til hele tiden ligesom de andres pistoler. Bare et forslag :D

Som CH også selv nævner det, så vil du have stor gavn af et kursus i grundlæggende principper og teknik, det vil give dig enormt meget basis for dine fremtidige malerier :D

Der er også YouTube, som har en hel del gode videoer på en masse forskelligt, ens for dem alle er dog at du kun ser en smule af teknikken, resten ligger i en temmelig dårlig forklaring, så i sidste ende sidder du alligevel med at skulle tage det du har set, det du har hørt, og det du selv har oplevet med brugen af pistolen, og koge det sammen til noget der er brugbart. Og det kan være en uoverskuelig opgave :D

Med hensyn til maling, så har de nogle fantastiske kopper med låg til, på http://www.airbrush-shop.dk som du helt klart burde overveje at anskaffe dig :D
I de kopper kan du blande malingen i de nuancer du ønsker og konsistens, for lige med at reducere malingen, ja der er en foreskreven på bøtterne, som er generelt, men der er ligeså mange forskellige blandinger som der er folk til, og så afhænger det også af hvad du vil opnå med farven. Mit bedste råd er først at blande som det står på bøtten, derefter så prøv at hælde noget mere reducer i. (reducer = fortynder)
Leg med farverne, og blandingerne, for der sker mere der end man lige regner med :D

Jeg smider lige et link på til en kunstner, Steve Driscoll, som har en lille demo-video omkring skin-tones, men det er grundlæggende farve, og en andens farves indvirken ovenpå eller blandet i, den er temmelig lærerig selvom den er lidt kort :D

http://www.coastairbrushtv.com/Steve-Driscoll-teaches-about-the-Wicked-Colors-by-Createx_p_28.html

Håber det giver dig et lille indblik i denne fantastiske verden, og skulle du endelig have spørgsmål eller lignende, så spørg endelig :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Fra en begynder til en anden...

Postby Big Dane » 18 Feb 2012 13:37

Selv om man også er ny, må man vel gerne give et besyv med.
En af de erfaringer jeg har med mig fra mine gamle graffiti-dage er, at det slet ikke altid er det der fysisk er der, man skal male. Du skriver selv, at du savner dybde i dine malerier, og den kommer helt af sig selv når du får mere styr på skygger og reflektioner af lys. Især når man maler f.eks læber og næser, er skyggen vigtig. Når jeg tegner (med tush eller blyant) er det faktisk sjældent jeg overhovedet tegner læberne op, men kun skyggen under overlæben og midt under underlæben.
... når det så er sagt, synes jeg nu at du er godt på vej, og jeg er som dig glad for at her er en kategori for os "rookies"...
User avatar
Big Dane
 
Posts: 205
Joined: 09 Dec 2011 01:11
Location: Fyn (DK)

Re: Hej allesammen!

Postby Big Dane » 18 Feb 2012 13:45

Det er absolut heller ikke nemt at mestre pistolen i frihånd. Jeg tror mange "knækker nakken" og mister modet fordi værkerne ikke rigtigt ser ud som man på forhånd havde forestillet sig. Jeg har satset lidt på den omvendte rækkefølge, og startet ud med stencils, både fordi man lidt nemmere får et resultat der mere ligner det man havde forestillet sig, værkerne bliver bare bedre og bedre med øvelsen.
Man lærer dog RIGTIG meget ved at male frihånd, så bliv endeligt ved med at prøve dig frem med det... Jeg tog et CH-art´s intro-kursus, og det betød en verden til forskel! Det kan absolut anbefales! (Dagger-strokes ER bare PISSE-SVÆRE!!!)
User avatar
Big Dane
 
Posts: 205
Joined: 09 Dec 2011 01:11
Location: Fyn (DK)

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 18 Feb 2012 17:24

Hej

Så har jeg leget lidt med min pistol igen idag. Er ikke færdigt med den endnu har planer med en masse skelet hoveder under kroppen med masser af flammer og med lyn ned i panden på min mand som endnu ikke har fået et hovede :D
Attachments
IMG_4153(1).jpg
IMG_4150(1).jpg
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 18 Feb 2012 19:44

Den er lidt speciel, så jeg tror jeg vil vente med at sige noget til jeg har forstået hvad planen går ud på.
Har du tegnet den med pistolen, så må jeg sige, at det har du klaret godt.

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 18 Feb 2012 20:15

Tak Bjørn har tegnet den op med blyant meget svagt så brugt jeg pistolen bagefter , men der er stadig langt vej tilbage :cry:. Har prøvet at tage spidsen af pistolen du ved den lille runde dims :glad så er den faktisk blevet meget bedre, kan lave så tynde streger som man kan med en spids blyant. Du sige at du ikke har helt forstået det. har en forstilling om at hovedet skal være en skelet hoved som kigger op imod himlen og lynet slår ned i hans pande. Under ham bliver en masser skelet hoveder med ild i :?
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 18 Feb 2012 20:55

Med andre ord, du har brugt pistolen til at tegne det op med. :)
Det har du klaret rigtig godt, det må jeg sige, der er ikke mange klatter eller andre ujævnheder. Du har en god fornemmelse af din pistol, det ses tydeligt, selv om du er ny med denne hobby. utroligt :D
Jeg glæder mig til at se det næste du laver.

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 18 Feb 2012 21:51

Tak for de fine ord men vil også gerne have lidt kritik så alt det ros ikke stiger til ens hoved. :P . Regner med at jeg gør den her færdig. så går jeg i tænkeboks og så vil jeg koncentrere mig om mit projekt til vores lille konkurence herinde. glæder mig til det som et lille barn til jul :glad . Vil finde en masse sjove billeder og sammensætte dem til et tema :idea:
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 18 Feb 2012 22:08

Hej BigDane rart at høre at jeg ikke er den eneste herinde som er :mrgreen: og du er lige så velkommen med din kommentar som alle andre :P har prøvet med stencils en gang, men det var ikke noget at råbe hurra for. havde den modsatte effekt for mig, i starten lignede den noget, men efter jeg var færdig med den, så kunne jeg ikke se hvad det skulle forestille :lol:
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 19 Feb 2012 19:40

stencil er mange ting. Tegn et æble op på et stk papir og skær det ud. Papiret med hullet sætter du så på et nyt stykke papir og maler æblet som du havde før, med skygger og lys. :D Det lyder let, men det opdager du snart, at det er det nu ikke, men det er god træning. ;)
om æblet så er rødt-gult eller blåt er lige meget. :tænder

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 19 Feb 2012 22:44

Hej bjørn har lige lavet en stencil med skelet hoved, som jeg skal bruge under mit projekt, så må jeg se hvordan det kommer til at gå. :glad
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

PreviousNext

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests