Mønster bøger

Igangværende projekter.
(UK) Let us see how it goes with your art.

Mønster bøger

Postby SilverScreen » 28 Jun 2012 12:32

Jeg er anderledes er jeg.
Hovedparten herinde, maler både anderledes og andre motiver. Men jeg vil vise noget af det jeg jeg er eller har været igang med, måske kan noget af det bruges til inspiration for jer andre, -- Airbrush kan jo bruges til meget forskelligt og dette er bare en af de ting.

Kirsten samler på blonder og kniplinger, -- noget dyrt stads som jeg aldrig havde troet jeg ville beskæftige mig med , men en dag begyndte Kirsten at opkøbe antike mønsterbøger. --- Jeg blev overvældet af detaljerne i kraver og applikationer og begyndte at undersøge hvor moderne det egentlig var og på den måde fandt jeg ud af at det kom og gik indenfor moden. Det er også en udfordring, for pludselig skulle jeg skære stencils til billeder der ellers var i A3 størrelse, til figurer der var nede i 10-12 Cm. i højden. Der var jo også blonder hun havde købt som ikke var i nogle bøger og hvad er så mere naturligt, end at hun bad om lidt hjælp med at lave hendes egne mønster bøger.

Image

Image

Der er faktisk en del der kan inspirere, hvis man bruger airbrush og en helt ny brug af typiske airbrush figurer. ---- her har jeg malet to sider i en bog og så må K. selv finde ud af hvilke blonder der passer til de figurer.

Image

To nye sider, -- nu er det om at finde nogle rigtigt gode blonder.

Image

To sider i en lille bog med applikationer og kraver.

Image

En "net figur".

Image

Og her, som bogen langsomt bliver sat sammen, -- skal det være den ene eller den anden blonde, og kan skabelonerne måske også bruges.

Image

Mere end 100 år gamle, flere mere end 150 år --, det er utroligt så godt disse blonder/kniplinger har holdt sig.

Image

For mig er der jo "frit Slag", for jeg har krævet fuld kunstnerisk frihed, men blonder duer faktisk til det meste, viser det sig.

Image

Heldigvis er der også plads til at figurene ikke bliver helt perfekte, -- det er jo blonderne og ikke figurene det handler om.

Image

Her til sidst, en side som nok viser at der stadig er krudt i blonder og kniplinger og hvorfor de igen og igen dukker op i moden.

Last edited by SilverScreen on 29 Jun 2012 13:11, edited 2 times in total.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Marvel » 29 Jun 2012 08:29

Lidt skægt at se det sat sammen i anden sammenhæng end man normalt forbinder dem med :-)

Man kan netop bruge blonder til at lave tekstur i sit airbrush, det er kun fantasien der sætter grænser :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 29 Jun 2012 11:52

Image


Nemlig, --- nogle af de helt fine mønstre kræver dog at man gør meget for at få dem helt ned til overfladen af det man maler på men der er en masse lidt mere "åbne" mønstre der egner sig rigtigt godt og så er der jo mere end blonde-bånd, det findes i store stykker også og der er 10 tusinder forskellige mønstre --- her skulle det være noget der er Irske blonde mønstre, jeg fik en lille kasse med rester og de bedste , eller nemmeste af bruge er de helt moderne i 100 pct. kunststof, de er nemmest at vaske. Du kan jo forestille dig hvor mange mønstre jeg taler om ;

Image

Der er 12 bøger og hver bog indeholder mellem 1600 og 3600 _forskellige_ mønstre. Hver mønster er nummereret og beskrevet med en tabel der fortæller hvor mange knuder, og forskelligt andet :

Image

De mest sjældne er i "metal tråd" , nogle i sølv andre i guld tråd ;

Image
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby bjørn » 29 Jun 2012 18:29

Så er det bedst at scanne dem ind på pc og siden skrive dem ud til skæreplotteren. :stortsmil
Der er rigtig mange flotte.
Jeg har prøvet med tøssens trusser, hvor der er sådan noget kant hen ad det du her viser. :hæhæhæ

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 29 Jun 2012 22:30

Jo i teorien, men der kræves mere end linjer, -- hvis man bare scanner og får linjerne omdannet til vectorer, er det ikke sikkert det kan bruges til noget, uden en masse manuelt tegne arbejde. En linje er jo som at skære en streg gennem stencil materialet, og det kan jo ikke bruges til så meget. Men det er da fristende at skrive en applikation, som tager udgangspunkt i noget der er scannet ind. Jeg tror bare at det er nemmere at tegne det manuelt.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Marvel » 30 Jun 2012 05:26

Åh jo, har prøvet en gang med at skulle lave sådan nogle blonder, men ja, jeg kunne ikke holde det tæt nok til overfladen, så det gik tabt idet at mønsteret blev for diffust :-)

Men det er en hamrende god idé med at bruge sådanne ting til at lave tekstur eller mønster :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 30 Jun 2012 11:28

Det kan have noget at gøre med at mønsteret er for tæt, for nogle blonder fungerer perfekt og andre som du siger er meget svære at håndtere. Det kan betale at lave nogle prøver først, med forskelligt tryk og forstøvning, men jeg oplever at det er nemt at bruge for meget spray på en gang og det gør mønsteret difust. Jeg tror lavt tryk og flere gange spray er det bedste med de blonder, ellers må man kigge efter moderne mønstre som er mere åbne, og så er der plastic blonder der er helt idelle. Kommer du forbi Netto en dag så kig i rodekassen, der ligger i min Netto tit små ruller med blonde bånd og det er plastic blonder. Blonder er jo syet på Tyl og det kan også være det, der er for tæt. I gamle dage brugte de nogle tekniker hvor mønstret blev broderet på Tyl, hvorefter de kunne opløse Tyllen i nogle bade, så kun mønstret blev tilbage. Det er jo det helt ideelle for så kan Tyllen ikke ødelægge det når kun mønstret står tilbage, ligesom med plastic blonder.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Marvel » 02 Jul 2012 10:13

Jamen det vil jeg da prøve, at skifte lidt rundt med tryk og mængde maling, det kan sagtens være der jeg laver fejl med det :-)

Jeg skal da holde øjnene åbne når jeg kommer ud og handler i Netto næste gang :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 02 Jul 2012 10:49

Jeg vil sætte nogle mønstre ind, --- altså både blonden og resultatet. Det kan nok fortælle lidt om hvor tæt et mønster må være . For som sagt har jeg fået en kasse fuld af forskellige rester, det er næsten for meget og alt for meget at vælge mellem.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Marvel » 04 Jul 2012 06:38

Det lyder godt, det vil jeg da glæde mig til at se resultatet af. Synes også det kan være svært at vide hvad man skal gå efter af mønster osv., og ja på den måde kan man jo hurtigt købe sig fattig :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 22 Jul 2012 01:45

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/563490_4238693003965_989392916_n.jpg

Det har været flyttedag, for bøgerne lå dårligt ,ed alt for meget vægt på den nederste. Så foreløbig har mønster prøve bøgerne fået en ny plads og samtidig er de blevet nemmere at komme til. Jeg må så forberede at gennem fotografere bog for bog og få dem uploaded til webbet.

Jeg fandt noget blankt bogindbindings papir og har prøvet forskellige af de der var i overskud som jeg fik lov til at bruge med airbrush og det står rigtigt godt og skarpt, når papiret i forvejen er sort og især blankt sort. Samtidig fik jeg øvet lidt af det jeg mestrer dårligst, nemlig det flere her er rigtigt gode til, --- jeg taler om alle de tradisionelle frihånds metoder som jeg kun har brugt til husbehov. Samtidig kan jeg se denne tread er gået i stå, så jeg vil prøve at give den en ny chance --- men som jeg før har advaret om så elsker jeg at prale, nu har jeg så sagt det igen.

I forvejen har jeg malet alle de lærreder jeg har sorte. De stammer fra Netto som jo med mellemrum sælger billige lærreder. Ikke noget særligt, de fleste kunstmalere ville fnyse og bede om noget ordentligt papir -- men jeg tror nu de er gode nok. Det er sikkert kunststof og ikke dyrt lærrede og så gør det vel ikke noget at der ikke er kiler i hjørnerne for, hvis det er polyester lærrede vil det næppe give sig, så hvorfor have en dyr ramme til lærrede der alligevel er billigt og bedre end papir er det vel. At man så ikke bestemmer størrelsen fordi Netto sætter 20X20 Cm. ud den ene gang og 40 X 40 Cm. næste gang, er så iorden, jeg må bare indstille mig på at de 10 lærreder jeg nu har malet sorte, er 20X20 Cm. og dermed basta. --- Det er så op til mig at indrette mig på den størrelse lærreder Basta.

Men det bringer mig odså til et spørgsmål, for min erfaring er at sorte lærreder passer mig bedre end hvide med airbrush -- det sorte blanke papir indbyder til nogle nye spændende experimenter som jeg aldrig ville stå med, med hvidt papir og så er det jeg godt vil spørge om andre har det på samme måde --- De tekniker jeg kender og bruger, fungerer bedst på sort bagrund og f.eks. de skyer jeg vendte tilbage til fungerer fint hvis jeg først maler dem i hvidt med et stykke revet papir, og derefter i frihånd går over dem med diverse halv transperante farver, blå og rød enda også gul. Jeg vil komme tilbage til det sorte lærrede men hvad mener andre ? Er sort bedre end hvid ?
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Ch-art » 23 Jul 2012 20:04

hej hej :-)

Jeg vil allerhelst male på hvid baggrund, men det er fordi jeg hovedsageligt maler fotorealistisk og de teknikker der skal bruges er bare bedst på den hvide baggrund :)

Jeg maler dog heller aldrig på lærreder, det egner sig ikke til det jeg maler :-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 23 Jul 2012 23:19

Jeg tror jeg vil sætte nogle foto's af billeder der er malet på sort bagrund ind. Jo jeg forstår godt hvordan, men når jeg skærer stencils og også når jeg skærer afmaskinnger i hånden, sørger jeg altid ( 90pct ) --, for at der er et omrids og en blank figur. På det sorte papir eller lærrede, starter jeg så med at lægge omridset og male den lyseste farve gennem omridset. Derefter en stencil for hver "farve" og hvis der er to stencils f.eks. er der huller i begge to, til to andre farver.

Lærrede er slet ikke så dårligt, -- der er maler tekniker hvor malerne har malet med meget tynde strøg og det minder ret meget om airbrush. Fordelen er jo at når folk efterhånden har opdaget at de fleste olje malerier i virkeligheden er printet på dertil beregnet print-lærrede, og de er blevet mistænksomme, så kan man pludselig garantere, at de skilderier de vil købe, vitterligt er hånd malet..... Og altså ikke "bare er printet med noget fotoshop".

Blank figuren er så til at dække med tilsidst, for at male sort over oversprøjt så figuren står klart. Og så har den måske et par detaljer som regel noget med øjnene, man kan jo altid sætte et stykke malertape over hullerne indtil de skal bruges.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Mønster bøger

Postby Marvel » 24 Jul 2012 08:24

Lærreds print er da også noget værre fusk synes jeg.. Hvis det endelig skal være print, så gør det så tydeligt som muligt for kunden at vide eller vurdere. Nu kender vi "malere" jo en del til det og kan oftest spotte dem på udseende, men det er der mange der ikke kan.. Og de folk bliver snydt synes jeg..

Personligt så maler jeg lige godt om det er sort, hvid baggrund og hvilket som helst materiale.. Lærred fungerer ganske godt for mig, man skal bare være opmærksom på teksturen i lærredet, og så lade det være til ens fordel :-)

www.airgrafix.dk

Painting everything that doesn't move,
if it moves, use duck-tape
User avatar
Marvel
Forum God
Forum God
 
Posts: 1122
Joined: 09 Nov 2011 21:33
Location: Odense, Fyn, Denmark

Re: Mønster bøger

Postby SilverScreen » 24 Jul 2012 10:19

Ja, det er også tit sket for mig at jeg er løbet tør for enten lærreder eller ordentligt papir og så er det gået ud over alt mellem papkasser og savsmuldstapet ruller, man skal jo bare lige kikke på hvad man har at gøre med og så kan man enda være heldig at det giver lidt extra --- f.eks. Abbe' Piierre som jeg har malet en del portrætter med, passede af en eller anden grund godt på papkasse pap. Da jeg brugte pensel og Acryl var det næsten altid på den ru side af masonit, og dengang var det endnu værre for børnene var også i fare zonen.

De lærreder Netto sælger kan jeg anbefale, godt nok vil de fleste kunst malere gå langt uden om dem, men lærredet er tilpas fint vævet og det er lærrede, at rammen så er samlet billigt i hjørnerne betyder ikke noget for hjørnerne holder måske er de limet med epoxy, ihvertilfælde kan man få 20 stk for en hund hvis det er 20X20 Cm og fordelen er jo at det ser lige en tak mere profesionelt ud. ----- 5 Kr. stk er så når de sidste skal sælges, men da Netto havde 40X40 Cm. kostede de 20 Kr. stk. altså 5 rimeligt store lærreder, for en hund og så er det nok til at overkomme især fordi de kommer færdigt grundede. Om det så er sorte eller hvide --- ja grunden til at jeg malede dem sorte var, at de sidste 20X20 Cm. var alle mulige farver ; to røde kulører, blå og grønne lærreder, det var noget med et maler projekt hvor folk kunne købe 5 lærreder plus farver, en lille bog og pensler for en hund og så hjalp de folk på vej indenfor pop kunsten ved at male lærrederne røde eller grønne på forhånd.

Du må huske at i dag vil alle gamle pop musikere være malere, en masse forfattere og akademikere vil male og en masse husmødre maler pop kunst. -------- Jeg er f.eks. flygtet fra et par web sites, fordi jeg ikke kunne have mine motiver eller metoder i fred følte jeg, for det "folk" har problemer med er ikke at få noget maling på lærrederne men "inspirationen" som de kalder det. Altså misforstå mig ikke, det er ok at andre bliver inspireret, men det kan også gå for tæt på.

Jeg forstår godt når folk bliver mistænksomme overfor lærredsprint. Selv Metro selskabet bruger jo stor print og lader somom det er gadekunst, --- jeg mener bare at malere ikke er tappeserere og problemet er at det nogle gange bliver "for godt" altså hvis du har malet et maleri som du er utilfreds med, skal du bare tage et foto af det, lægge det i fotoshop og køre et par filtre og så få det printet til en kulørt lav pris, --- så kan du smide det oprindelige maleri ud og sætte din signatur på bagsiden, for hvis folk så spørger om noget kan du begynde at snakke om hvorfor du signerer dine værker på bagsiden eller hvor dårlige de andre malere er og at det er printet, jamn det gør alle jo i dag. Sagen er jo at billedkunsten i dag er så udvandet at alt bliver annerkendt -- hvis du konkret ikke kan male, så er du bare en dygtig naiv kunstner, eller også kan du sige at Asger Jorn jo hele livet malede som en 5 årig. Sjovt nok er nogle af de bedste skiltemalere der er gået over til finkulturen, de har nemlig håndværket med i skilderiet og det er så sjældent, at det skaber opmærksomhed.

For mig er det med printede skilderier et så stort dilemma, at jeg vælger at sige noget almindeligt sludder, for kunstmaleri har jo udviklet sig til noget socialt ; læg mærke til at når en kunst udstilling bliver anmeldt, skriver de aldrig om malerierne. De skriver om hvem der udstillede sidst, om hvor mange gallerier der er gået konkurs eller noget andet ligegyldigt som hvor gammel kunstnerens kæreste er. Og efterhånden er der så mange video instalationer og kunstværker der kræver en forklaring, at vi kan få vores lærreder, airbrushes og pensler samt farver, for os selv. Kunstnerne vil hellere udstille en træstamme.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Next

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests