Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Igangværende projekter.
(UK) Let us see how it goes with your art.

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby SilverScreen » 28 Feb 2013 14:17

Ja det er jo altid den hvide maling der giver problemer, den er nok forberedt til at kunne fungere som grunder mere end det er faven det handler om, -- sådan opfatter jeg den hvide og bruger den når noget skal males over med en anden farve, så bruger jeg oftest først hvid for at for eksempel en mere transperant farve ikke tager tone fra det den er malet på. De blå og røde især er jo tt så transparente at det er nødvendigt med en hvid eller grå bund og det betyder så en masse fyldstof og en maling der tørrer lyn hurtigt, men ideen med nanno lyder spændende ; jeg bruger ofte Brazzo for at polere nålen og det er noget der gør en kolosal forskel også.

Det er nok en god ide først at prøve at rette nålen i dysen hvis den er bukket. Men så kommer problemet med hvad man så bedst gør og der har jeg haft succes med simpelthen at fjerne den bukkede del, slibe nålen op med smergellærrede korn 1200 , derefter har jeg en meget fin Arkansas sten som jeg ellers bruger til Zieklinger og med den er det muligt at arbejde en ny spids frem ---- spidsen bliver ikke lige men en ny konus med en ganske svagt større vinkel.

Rent praktisk er det vigtigste at have en god lup for når man har været alle trin igennem, skal man lige sikre sig at der ikke sidder en falsk spids, altså ligesom med et stemmejern eller høvljern, at der sidder en falsk ægg, gør der det skal den fjernes inden den gør ulykker og spidsen skal igen poleres. Men det var et sidespring ; når den bukkede del er slebet væk på enten meget fint smergel lærrede, begynder man at arbejde den nye spids frem ved at dreje nålen mellem to fingre eller aller bedst, med en Dremmel hvis man er så heldig at have en hurtig lille boremaskine. Fidusen ligger i at læfte enden af nålen ganske svagt for at arbejde en ny spids frem og når den er der, skal man bruge sin Dremmel eller fingrene til at polere nålen med f.eks. brazzo eller noget af det der er bedre. ---- Og så kontrolere med en kraftig lup.

Jeg synes ikke det er så svært igeen, men jeg er også vandt til at sætte Zieklinger op og der er den kant man arbejder frem jo så lille, at man ikke kan se den man kan lige så godt lukke øjenen medens man sætter den op for det er ren følelse og det troe jeg også det er mht. at redde en bukket nål. Man skal ligesom have et billede af hvilken spids man sliber for at arbejde frem og så kommer der også en ordentlig ny spids. Men Lup, smergellærrede, Arkansas sten, olje til stenen og noget at polere med ala Brazzo og allerjelst en Dremmel, -- så kan det gøres og enda rimeligt hurtigt.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby bjørn » 28 Feb 2013 17:21

Man kan også komme auto sol (rensemiddel til biler) på en polerrundel sæt den på boremaskinen og sæt den på langsom og så polere du bare din nål på den måde. Jo mere glat nålen er jo svære har malingen ved at sætte sig fast på den.
Som lars siger, så stopper den tit ved de små streger. Det skyldes at luften blæser hele tiden og det får malingen ved nål til at tørre hurtigere. Så du kan blæse lidt på et stk papir en gang imellem, når du mærker at nu er den ved at tørre og så kan du fortsætte lidt igen med at lave små streger :happy

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby Renè M » 28 Feb 2013 18:26

Renser den ca ved hvert 5 tryk. :weee
det nano har jeg brugt i over en måned det hjælper lidt men ikke meget :) og ved godt at Claus eksperimentere. mener han har det fra mig :) :pokalen det hedder Tri-Flow koster ca 150kr for 250ml.på spray, det er godt osse til de bevælige dele. kan købes hos Vestsjælland´s autodele. :suttefinger sikkert osse hos ander auto lager. :nikogjay

"www.facebook.com/groups/514141892033765/
User avatar
Renè M
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 105
Joined: 13 Nov 2012 19:28
Location: 4560 Vig

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby Renè M » 28 Feb 2013 18:38

Silver mener du en poler ting til en Dremel er god? kan godt se det er fremgangsmåden den du beskriver og i højeste grad Lupen ;)

"www.facebook.com/groups/514141892033765/
User avatar
Renè M
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 105
Joined: 13 Nov 2012 19:28
Location: 4560 Vig

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby bjørn » 28 Feb 2013 20:29

nåå det der tri-flow er det samme som teflon. ok så er jeg med.
Ja det er rigtig godt.
polering med autosol fjerne de bitte små ar sådan en nål kan få, så malingen har sværer ved at sætte sig fast. Det er kun nogle få dråber af gangen. Man kan også bruge polervoks, men det skal være uden silikone, da maling/lak og silikone ikke er så gode venner. :tofingre

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hvordan retter jeg nåle spidsen hvis den bliver bukket

Postby SilverScreen » 28 Feb 2013 21:32

Jeg har en af de gamle, -- altså ikke en af de helt gamle, "Grafo" og i den er nålen meget kraftigere end i mine andre airbrush. Der er så godt som aldrig problemer med den. Nålen ser også ud somom den er rustfrit stål som er højglans poleret.

For et stykke tid siden bestilte jeg ny dyse og nål og måtte skrive for at finde ud af om jeg fik den rigtige nål og dyse, for siden den var bygget havde H&S overtaget Grafo og Grafoen var videreført men med H&S's dele såsom nåle og pakninger samt dyser. Jeg fik godt nok advide, at det var de samme nåle og dyser som da min Grafo var ny, men da delene kom fandt jeg ud af at der er tydelig forskel på nålens diameter -- den gamle nål fejlede jo ingenting så jeg prøvede at bruge den med den nye dyse og den fungerede faktisk bedre end den nye tyndere. ;

Image

-- Det er vist tydeligt at der er forskel på de to nåle. ----

Flere har skrevet at nålene er for bløde, -- det er ellers problemet med de billige kinesiske og årsagen til at man med sådan en, kan købe kvalitets nåle og dyser, jeg ved så ikke hvor man kan købe nye nåle og dyser til de forskellige airbrushes men jeg læser denne diskution derhen, at løsningen er fundet ; istedet for at kunne få højglans polerede rustfri nåle må vi selv polere og overflade behandle noget som ellers burde være gjort på fabrikken, -- men hvad er diameteren på sådan en nål for hvis det er standard diametre kunne vi jo finde frem til hvilke nåle der er de bedste og så anbefale folk den bedste, med dysen er det lidt vanskeligere, der er det et spørgsmål om andre end fabrikken fremstiller en af bedre kvalitet.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Previous

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests