guldblad

Her kan du vise dit færdige pinstriping frem.
(UK) Let us see how you manage the stripes.

guldblad

Postby martinj » 12 May 2013 16:25

ok så igår var vi i bilka og så faldt jeg over noget guld og sølvblad det der som liner det ikke guld guld :D ...

så jeg har lejet lidt med det .. den "lak" jeg har til at lime det på med er ikke alt få godt så der skal lige bestilles noget one shot lim hjem

det her er den fra igår wip Image

den her er fra idag os wip Image

User avatar
martinj
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 81
Joined: 09 Dec 2012 00:34

Re: guldblad

Postby DamianDK » 12 May 2013 17:05

Jeg kan godt li den nederste af dem den er rigtig god :suttefinger

Skal det så have lak oven på.

Ha det sjovt mens du maler. http://www.damiandk.dk


........................................................................................................
User avatar
DamianDK
Super Poster
Super Poster
 
Posts: 236
Joined: 11 Dec 2012 11:25
Location: Stor København

Re: guldblad

Postby martinj » 12 May 2013 17:10

DamianDK wrote:Jeg kan godt li den nederste af dem den er rigtig god :suttefinger

Skal det så have lak oven på.


nej tor jeg ikke men der skal mere på jeg skal bare lige finde ud af hvad :D .... er ikke sikker på hvordan inu :D

User avatar
martinj
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 81
Joined: 09 Dec 2012 00:34

Re: guldblad

Postby martinj » 12 May 2013 20:04

.
Attachments
imag0950i.jpg

User avatar
martinj
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 81
Joined: 09 Dec 2012 00:34

Re: guldblad

Postby SilverScreen » 13 May 2013 18:24

Det lyder spændende men jeg vil lige spørge lidt konkret -- jeg regner med at det du taler om er bladguld eller slagmetal som det jo somregel er og ikke guld og sølv maling ?

Bladguld sættes jo fast i en lim, i gamle dage æggehvide, og i dag med andre klæbrige lim typer og det gør det nemlig interesant for mig for jeg har planlagt at prøve at bruge stencil til at spraye lim på og bladguld lægger man jo forsigtigt på hvorefter man børster det overskyende væk, så på den måde burde bladguld egne sig fint til stencil og airbrush.

Men så skal der måske være tale om rigtig bladguld og ikke Slagmetal --- hvis du har nogle erfaringer der dækker ind over mine spørgsmål er jeg meget nysgerrig for at høre, -- bladguldet kan man jo nemt finde på Ebay så man ikke behøver at styrte byen rundt for at finde noget som man måske kan finde til en bedre pris på webbet, men emner som lim og hvilke typer lim man bruges og hvilke der kan bruges med en airbrush og om det jeg taler om overhovedet er muligt, --- det gad jeg godt høre om.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: guldblad

Postby martinj » 13 May 2013 20:08

SilverScreen wrote:Det lyder spændende men jeg vil lige spørge lidt konkret -- jeg regner med at det du taler om er bladguld eller slagmetal som det jo somregel er og ikke guld og sølv maling ?

Bladguld sættes jo fast i en lim, i gamle dage æggehvide, og i dag med andre klæbrige lim typer og det gør det nemlig interesant for mig for jeg har planlagt at prøve at bruge stencil til at spraye lim på og bladguld lægger man jo forsigtigt på hvorefter man børster det overskyende væk, så på den måde burde bladguld egne sig fint til stencil og airbrush.

Men så skal der måske være tale om rigtig bladguld og ikke Slagmetal --- hvis du har nogle erfaringer der dækker ind over mine spørgsmål er jeg meget nysgerrig for at høre, -- bladguldet kan man jo nemt finde på Ebay så man ikke behøver at styrte byen rundt for at finde noget som man måske kan finde til en bedre pris på webbet, men emner som lim og hvilke typer lim man bruges og hvilke der kan bruges med en airbrush og om det jeg taler om overhovedet er muligt, --- det gad jeg godt høre om.


hej SilverScreen

det jeg bruger er bladguld ikke maling :D det vil sige det er det der skal imitere guld og sølv :D
og bliver limet på overfladen .

nå jeg bruger limen pensler jeg den på (lige nu) men har os overvejet om det ikke er muligt at male det på med en airbrush og nå jeg få mit one shot lim hjem er det os meningen det skal prøves :D så vender lige tilbage med et svar på det .

vil dog sige at med masking tape og en pensel virker det findt nok og man kan ikke se at limen er blevet penslet på :D
det med at løbe i bygen efter det kan jeg godt følge dig i . det var et helt tilfælde jeg fandt det i bilka . men kunne ikke lade være og så var det ikke volsomt dyrt (50-60 kr)

tor nemt det kan bruges sammen med airbrush / stencil . men vis det er kan jeg lige skive nå jeg ved mere :D ...
prøves skal det :D

User avatar
martinj
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 81
Joined: 09 Dec 2012 00:34

Re: guldblad

Postby SilverScreen » 13 May 2013 20:48

Ja, for med rigtig bladguld kasserede man jo ikke støvet eller fe små flager der blev børstet væk. Der hvor der var lim sad bladguldet fast og så var det meningen at man med en meget fin børste af mårhår, ligesom knækkede bladguldet i overgangen mellem lim og ikke lim, -- resterne brugte man så ved at "duppe" dem på. -- Penslen skulle være mårhår fordi det er meget fine hår og penslen holder også guld flagerne via statisk elektrisitet, derfor Mår hår.

Sådan har jeg fået det fortalt.

At det er rimeligt billigt handler jo om at det meste bladguld i virkeligheden er messing. Det bladguld der er valset af rent guld er betydeligt dyrere men også tyndere.

Last edited by SilverScreen on 13 May 2013 20:51, edited 1 time in total.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: guldblad

Postby martinj » 13 May 2013 20:50

SilverScreen wrote:Ja, for med rigtig bladguld kasserede man jo ikke støvet eller fe små flager der blev børstet væk. Der hvor der var lim sad bladguldet fast og så var det meningen at man med en meget fin børste af mårhår, ligesom knækkede bladguldet i overgangen mellem lim og ikke lim, -- resterne brugte man så ved at "duppe" dem på.

Sådan har jeg fået det fortalt.

At det er rimeligt billigt handler jo om at det meste bladguld i virkeligheden er messing. Det bladguld der er valset af rent guld er betydeligt dyrere men også tyndere.


jep men jeg kan nu godt nøges med der liner :D

User avatar
martinj
Active Poster
Active Poster
 
Posts: 81
Joined: 09 Dec 2012 00:34

Re: guldblad

Postby Ch-art » 14 May 2013 08:33

Hej,

det er super flot at arbejde med bladguld, jeg overvejer selv at begynde igen, jeg gjorde det for rigtig mange år siden.

Du skal lægge en bund med Guldgrund, lade det tørre lidt og lægge dit bladguld oven på, så pensler du med en meget blød pensel ovenpå.

Hvis du gør det på metal og det skal have lak skal du først undersøge hvad guldgrund/ limlakken og bladguldet kan holde til af lak for bladguld skal normalt lakeres med vandbaseret lak.

:-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: guldblad

Postby SilverScreen » 14 May 2013 11:08

Ch-art wrote:Hej,

det er super flot at arbejde med bladguld, jeg overvejer selv at begynde igen, jeg gjorde det for rigtig mange år siden.

Du skal lægge en bund med Guldgrund, lade det tørre lidt og lægge dit bladguld oven på, så pensler du med en meget blød pensel ovenpå.

Hvis du gør det på metal og det skal have lak skal du først undersøge hvad guldgrund/ limlakken og bladguldet kan holde til af lak for bladguld skal normalt lakeres med vandbaseret lak.

:-)


Det vil jo sige at hvis man lægger limen via Stencil, vil bladguldet hæftes til hvor limen er sprayet gennem stencilen og resten kan børstes af ?
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: guldblad

Postby Ch-art » 14 May 2013 11:15

ja hvis man gør det "rigtigt", det kan jo ik hæfte der hvor der ikke er guldgrund :-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: guldblad

Postby Johansen83 » 14 May 2013 11:37

Jeg har for nogen måneder siden malet et telefon cover med rød candy og så skulle der tekst på i guld/bladmetal som jeg havde købt i panduro hobby. Jeg skar stencil til teksten i noget frisket og sprøjtede limen på med airbrush og det gik sådan set også fint nok, men dum som jeg er fjernede jeg det fisket jeg havde skåret i inden jeg kom guldet på. Det resulteret i, at det hæftede til hele coveret selvom om det på ingen måde virkede klistret hvor der ikke var lim. Om det var på grund af det frisket jeg havde brugt eller malingen som havde tørret natten over er jeg ikke klar over. Efter candy havde den også fået transparent base.

Der findes hvist en del forskellig lim til det bladguld, noget skal sidde i mange timer før man kommer guld på men det jeg købte i panduro hobby skal kun sidde i 15 min.

User avatar
Johansen83
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 407
Joined: 15 Apr 2012 18:32
Location: København

Re: guldblad

Postby Ch-art » 14 May 2013 11:58

det lim fra dit frisket kan have stor indvirkning på dit bladguld, selvom du ikke kan se det :-) Derfor er det vigtigt at man får brugt de rigtige produkter og fremgangsmåder når man arbejder med bladguld.
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: guldblad

Postby SilverScreen » 14 May 2013 12:06

Johansen83 wrote:Jeg har for nogen måneder siden malet et telefon cover med rød candy og så skulle der tekst på i guld/bladmetal som jeg havde købt i panduro hobby. Jeg skar stencil til teksten i noget frisket og sprøjtede limen på med airbrush og det gik sådan set også fint nok, men dum som jeg er fjernede jeg det fisket jeg havde skåret i inden jeg kom guldet på. Det resulteret i, at det hæftede til hele coveret selvom om det på ingen måde virkede klistret hvor der ikke var lim. Om det var på grund af det frisket jeg havde brugt eller malingen som havde tørret natten over er jeg ikke klar over. Efter candy havde den også fået transparent base.

Der findes hvist en del forskellig lim til det bladguld, noget skal sidde i mange timer før man kommer guld på men det jeg købte i panduro hobby skal kun sidde i 15 min.


Det må jo være limen fra frisket, med mindre telefon coveret var renset med noget der efterlader en lim. Eller at noget plast simpelthen er elektrisk i en gad så det er stærkere end limen, -- der sættes jo også store krav hvis skrift skal være i guld, så der må være helt check på det.
Prøvede du bagefter at rense coveret og så lægge guldet på en ren overflade ?

Der er jo lim på frisket så måske er det nok til at smitte af og ødelægge det hele, det tyder noget da på --- men der kan jo være andre årsager og med den slags problemer som er uforståelige, er der jo ingen vej udenom at gå videnskabeligt frem, medmindre man går helt udenom og opfinder en helt anden måde at gøre det.

------- Men hvad hvis du havde lagt guldet ovenpå Frisket medens det sad på telefonen og efter du havde sprayet lim ?. Man "dupper" jo guldet på og det vil så knække hvor der er skåret, teoretisk set, -- Ville det have givet et rimeligt resultat ?

Men tak for advarslen, jeg overvejer alvorligt at spilde 18 Eur + shipping, på et prøvesæt -- medmindre nogle her kan se at der er andre steder det kan anskaffes til en mere rimelig pris ;

http://www.ebay.de/itm/111-Teile-Vergolden-Schlagmetall-Blattgold-Blattsilber-/190383618657?pt=Modellbauwerkzeuge&hash=item2c53bf7a61

---- Når man så er kommet igang, er der jo masser af andre tilbud.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Blattgold&_pgn=3&_skc=99&rt=nc
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27

Re: guldblad

Postby SilverScreen » 14 May 2013 12:28

Hej, -- en anden ting er at man jo underbehandler før man lægger bladguld. Man maler altså ofte Rød under bladguld.
User avatar
SilverScreen
Board Veteran
Board Veteran
 
Posts: 420
Joined: 08 Jun 2012 13:27


Users browsing this forum: No registered users and 1 guest