Hej allesammen!

Er du nybegynder kan du vise din kunst og spørge om hjælp her.
(UK) If you are a newbie to airbrush you can post your art and get help here.

Hej allesammen!

Postby atti » 15 Feb 2012 21:52

Det er dejligt med en side som den her så vi grønskollinger kan udveksle råd, trick og den smule erfaring som vi har indenfor faget :lol: . Da jeg altid har været fascineret af airbrush har jeg besluttet mig at det skulle være nu, men det er sku sværere end jeg havde regnet med. Selvom jeg er rimelig fiks med en blyant på en papir, så er det ikke det samme med en pistol, her er mit første projekt som har lavet for nylig, men er ikke helt tilfreds med det, der mangler dybde i den mener jeg selv. Så hvis i har nogle gode råd, tips og alt andet så er jeg åbnen for det. Ps det er malet med fri hånd

Mvh Atti
Attachments
IMG_4148(1).jpg
IMG_4147(1).jpg
IMG_4145(1).jpg
IMG_4144(1).jpg
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 15 Feb 2012 22:44

Hej :-) ja airbrush er svært, men kun indtil du luge har styr på pistolen, et kursus eller to, så er den i hus :-) jeg kan se stor udvikling på mine elever fra de kommer til de går, så det tager ikke andet end nogle timer at komme rigtig godt igang, nogle af mine elever er også her på forum, det er dejligt for så kan jeg se deres fremskridt og vejlede dem regelmæssigt :-)

Fantastisk at du har kastet dig ud i det og fine motiver du har valgt :-) jeg vil starte med at jeg sige at jeg synes du skal starte op med at male med auto air transparent (jeg ved ik om det er det du maler med, men det ser ikke ud til at det er, men billederne kan jo se anderledes ud på min skærm så derfor giver jeg rådet) du vil opnå et meget bedre (blødere) resultat og farvespillet ved skyggerne kan udlignes meget bedre og derved give den dybde du efterlyser. Det portræt jeg har malet (hende med den blå baggrund, under mit galleri) det er kun malet med transparent, du kan se hvordan de mange forskellige toner af farve giver dybde og former uden egentlige streger. Det er transparent fantastisk til.

Når du så har en "blødere" maling så prøv at se om du kan undgå at "tegne" med din airbrush og husk: sluk ALDRIG for luften imens du maler, heller ikke selvom dit strøg er færdigt :-)

Gi den gas, skal nok blive super :-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 15 Feb 2012 22:51

Og så glemte jeg lige at tilføje at hvid maling er mere "grovkornet" end andre malinger så den skal ofte tyndes lidt ekstra :-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 15 Feb 2012 23:13

Det er auto air fra custom color jag bruger, og nu når du nævner det så kan jeg godt se hvad du mener, at jeg tegner med pistolen og ikke maler :?
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 15 Feb 2012 23:41

Hej og velkommen til :P

Det ser faktisk fint ud. Jeg kan se du maler på gipsplader og det suger meget og det tager også glansen. en let gang lak på først, så suger det ikke.
Du kan også tegne eks munden let op med blyant, så det kun lige kan anes og så ligger du en let tåge maling på ad gangen. Hvis du gør som ch-art siger, holder du aftrækkeren nede hele tiden, så der hele tiden kommer luft ud, der kommer jo først maling ud når du trækker aftrækkeren tilbage. Når du gør det på den måde, så undgår du de der små splattere der kan komme, da der kan være maling foran som bliver blæst ud, når du åbner for luften igen.
Du kan også bruge din anden hånd som en slags stencil. En tommelfinger eller en lillefinger er godt at dække med og på den måde lave skygge.
Hvad for en pistol bruger du :?:

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 16 Feb 2012 07:21

Godmorgen :-)

Ja auto air men bruger du den der hedder transparent eller semi opaque? Det ligner semi opaque på mine billeder :-)

Ja at tegne med den er en klassisk fejl at starte med :-)
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 16 Feb 2012 11:14

Det er helt sikkert semi farver, da han lige er startet :P
Atti...transperent farve er lige som frugtfarve, meget tyndt, så man må give det samme sted mange gange, før det dækker, men det er rigtig godt til skygger og den slags.
Du kan lave næsten samme efekt med den maling du har nu, så skal du bare komme meget vand i og skrue ned for luftmængden. Det kræver at du har et godt lys på det du skal male, giver du det for meget, så løber det eller der kommer små fiskeøjne, det er de små pletter der ligner bombehuller eller et øje.
Men bare klø på, det skader ikke og man bliver klogere vær gang. ;)

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 16 Feb 2012 11:31

transparent er ikke meget tyndt :-) Men der er færre pigmenter i, det vil sige det laver ikke en fuld dækning med det samme som Semi Opaque :-)

Generel forskel i det store hele: Transparent bliver mørkere og mørkere og mørkere ved hvert lag du giver den og det første lag starter MEGET lyst (Med mindre du putter meget på selvfølgelig)

Semi opaue er næsten i sin 100 % dækningsfarve allerede ved andet lag. Semi Opaque bliver ikke mørkere ved at putte mere på som tranparent på, men bliver ved den farve den har.

Det vil sige har du en transparent blå, kan du starte med at gå fra helt lys NUANCE af farven og så til den mørkeste mulige nuance i farven.
Med Semi opaque kan du ikke selv bestemme hvor mange nuancer du vil have. Semi opaque bruger man mest når man vil have 100 % dækning med det samme.


Har du semi opaque kan du som bjørn siger fortynde den ca 60 % så bliver farvedækningen ca det samme som transparent MEN malingen bliver mere våd.

Er det hvid semi skal det ca være 70 % fortynding på grund af de større farvepigmenter i hvid farve.
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 16 Feb 2012 11:32

Ch-art wrote:Godmorgen :-)

Ja auto air men bruger du den der hedder transparent eller semi opaque? Det ligner semi opaque på mine billeder :-)

Ja at tegne med den er en klassisk fejl at starte med :-)

Jeg kan huske da jeg startede, alle brugte de mærkelige ord og man fattede bare ikke hvad de snakkede om. 8-)
Det er en hel ny verden og man roder rundt i blandeforhold og tryk og så skal man lige ramme det lærred eller den hjelm, for ikke at snakke om stencil. Der er mange ting at holde styr på som ny. :D

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby Ch-art » 16 Feb 2012 11:34

lige præcis, det er derfor jeg bruger de ord der står på bøtten :mrgreen:
User avatar
Ch-art
Airbrush-shop.dk
Airbrush-shop.dk
 
Posts: 2308
Joined: 08 Nov 2011 20:15

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 16 Feb 2012 20:21

Hej igen har sort og hvid fra com - art hvis jeg husker rigtigt har en masser transperant farve og nogen hvor der står wicked ? ( farven ) og noget der hedder detaile black
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 16 Feb 2012 20:34

Til Bjørn jeg bruger custom color 130 og custom color 201 og kompresor med 3 L tank
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Re: Hej allesammen!

Postby bjørn » 16 Feb 2012 21:10

Det er fint nok. Malingen kan du blande sammen som du lyster. Noget skal have ekstra fortynding ( demiraleseret vand) efter behov. Når du kommer malingen i pistolen (130) så tilsæt ca det dobbelte vand, sæt en pegefinger ude på spidsen af pistolen og tryk så forsigtigt ned på aftrykkeren, så kan du se det bobler nede i koppen, sådan blander du det bedst, men tryk forsigtigt, ellers sprøjter du hele huset til. Så vare det ikke længe før du opdager forskellen mellem om det ligner suppe eller farvet vand.
Har din pistol sådan en bølgede næse, så fugt et stykke køkkenrulle og sæt foran i stedet for din finger, den skal bare være helt tæt, så trykket kommer op af koppen.
Wicked er lidt tykt i det, noget henad gummieagtigt, det er fordi det er rigtig godt til stof. Men man kan sagtens male på papir med det, men jeg fortynder gerne det dobbelte med den. Men ellers kan du prøve med 1 dråbe vand af gangen, husk at sætte fingeren foran hver gang, så du får det blandet godt igennem.

Leve livet og nyde det
User avatar
bjørn
Rank 16
Rank 16
 
Posts: 2513
Joined: 29 Jan 2012 16:48
Location: slagelse

Re: Hej allesammen!

Postby BlitzKo » 16 Feb 2012 21:52

Velkommen på forum. Det er dælme ellers et ordentlig billede at starte med :mrgreen:
Men hvorfor nøjes med mindre når man har en hel væg ;)
User avatar
BlitzKo
 
Posts: 66
Joined: 08 Nov 2011 15:09

Re: Hej allesammen!

Postby atti » 16 Feb 2012 22:12

He He BlitzKo den er faktisk 7m lang og 2,6m så den er mit ofre.
User avatar
atti
 
Posts: 504
Joined: 14 Feb 2012 19:52
Location: Varde

Next

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests